Kommersiell guide online


ONLINEUTBILDNING: Arbeta kommersiellt som cykelguide


Efterfrågan på cykelguider ökar stadigt i Sverige. Både vad gäller lite mer traditionell cykelsemester där man tar sig fram på slingrande vägar mellan städer och samhällen, och cykling längs stigar i skogen. Intresset för att vistas i naturen ökar samtidigt som många vill hålla sig i form och tillbringa fritiden på ett hållbart sätt. Den här distanskursen syftar till att deltagaren ska få grunderna i hur man arbetar som professionell cykelguide och snabbt kunna erbjuda guidetjänster till cykelturisten redan i sommar. Ett yrke som behövs på många håll i landet och som ger lokal cykelturism bättre förutsättningar att utvecklas. Den här kursen är särskilt värdefull för dig som inte kan erbjuda skyltade cykelleder.

 

Kursen ger grundläggande insikter i hur du bygger upp ett kommersiellt paketerbjudande samt kommunicerar det genom storytelling. Både innehållet i erbjudandet och kunskapen om hur man attraherar kunden med rätt information är avgörande för att lyckas i yrket.

 

Cykelguide är ett ansvarsfullt uppdrag som ställer höga kunskapsmässiga krav. Kursen bygger på gedigna personliga erfarenheter av att leda grupper som cykelguide både för den som ska cykla på trafikerade vägar och i mountainbikesammanhang. Det handlar om hur man utövar värdskap, vad man absolut inte ska göra, vilken utrustning som behövs. Cykling i grupp innebär även risker som ska bedömas korrekt och det behövs kunskaper om hur man hanterar situationen om någon skadar sig som vilken första-hjälpen-utrustning du bör ha med på turen. Det handlar om att kontrollera din egen och kundens utrustning. Kursen ger vidare deltagaren kunskaper om hur man hanterar en grupp cyklister på olika kunskapsnivå och fysisk kapacitet.

 

Två utbildningstillfällen

Det finns två sätt att boka denna guideutbildning som kommer hållas i Zoom. 



Bokning för privatperson eller företag

Kursdatum: 26 maj och den 4 juni, kl 13-17

Pris: 5300 kr ex moms (vi genomför kursen med minst 8 deltagare och max 10 stycken)

Bokning för destination, kommun eller region


Som kommun eller region kan du köpa in en "hel" utbildning och vi sätter två datum efter dina önskemål. Utbildningen kostar 45 000 kr ex moms för max 10 personer. (2 medlyssnar platser ingår, utöver de 10 platserna och det är helt ok att gå ihop två eller fler destinationer/regioner om att dela på ett paket).


Pris: 45 000 kr exkl moms. Dokumentation och kursintyg ingår i priset.


Kursdatum: Efter önskemål


Förfrågan:

bikeinbergslagen@gmail.com                      Tel 073-0799979

katarina.bergstrand@swedenbybike.se       Tel: 070-6624159


Förkunskaper 


1)  Du är redan en van berättare eller har mycket kunskaper i ett ämne/besöksmål, men mindre van cyklist. Då kommer du passa mycket bra att guida de som vill ta det lite lugnt, och framförallt köper guidningen för att höra storyn. Du guidar troligtvis på vägar eller lättare stigar.


2)  Du är cyklist först och främst och behöver kunskaper i guide-teknik, storytelling, paketering, resegaranti och hur du ska planera ditt guidande. Du ser att dina kunder är de som vill upptäcka nya stigar och åka roliga leder i första hand. Storyn kommer att förhöja deras upplevelse, men du har kunskapen att ta emot vana cyklister, även vana mountainbikecyklister.


3)  Du är någonstans mitt emellan 1 och 2. För att hitta din nisch och vilka kunder du kan ta emot kommer coachningen bli ett bra verktyg.


Spaning inför sommaren: Eftersom läget inför sommaren är väldigt osäkert vad gäller resande, vill vi skicka med en spaning. BikeinBergslagen, som bland annat jobbar med guidning, har redan nu fått frågor om att guida lokalbor eller människor som bor i en radie på 4 mil från oss. Vi ser också att cykelförsäljarna jobbar stenhårt med att hinna skruva ihop alla nya cyklar som beställts. Det är ett stort segment nya cyklister som köper cyklar, om vi ska tolka cykelhandlarna rätt. Vi tror alltså att det finns stora chanser till att öva sitt guidande på hemestrande lokalbor, (om det blir reseförbud i Sverige i sommar).


Kursen består av två tillfällen. Det första tillfället utgörs av en teoriorienterad lektion. Det andra innebär att deltagarens hemuppgift följs upp och byggs ut till ett fungerande format.


Efter kursen: Ska man få uppdrag behöver man synas, och efter kursen erbjuds deltagaren att vara med i Sweden by Bikes guidepool.

DEL 1

Praktiska kunskaper som cykelguide


  • Vad är speciellt med att vara cykelguide i skogen respektive på vägen?

  • Hur många deltagare är lämpligt att ta med under olika turer?
  • Hur gör man en säkerhetscheck?
  • Hur hanterar jag deltagare med olika vana, erfarenhet och fysisk kondition?
  • Vad innebär Första-hjälpen i skogen och på vägen?
  • Vad tar jag med för verktyg och första-hjälpen-utrustning?


Katarina Rönnbacka Nybäck


Jag är vd på BikeinBergslagen (bikeinbergslagen.se) har de senaste 10 åren bland annat jobbat med att guida cyklister i skogen, både i Sverige och Spanien. Mina kunder är lika ofta rena nybörjare som erfarna cyklister. De vill att jag ska hjälpa dem utvecklas till bättre cyklister eller att de ska få ett bra träningspass, och de förväntar sig alltid en upplevelse. Upplevelsen är det mervärde som jag som guide bidrar med. Det kan handla om att jag berättar om arbetet med hur lederna kom till eller om platserna vi cyklar förbi. Ibland vill cyklisterna veta mer om personen som guidar. Det är tiden, kunskapen och upplevelsen du förmedlar som du kan ta betalt för. Och naturligtvis för planeringen och förarbetet som du servar cyklisterna med genom förbokningar av mat eller tips på boende. Eller så paketerar du allt tillsammans och höjer upplevelsen i samarbete med andra entreprenörer. Att skapa erbjudanden som ökar värdet av upplevelsen kommer Katarina Bergstrand att lära ut.

Hur du väcker nyfikenhet och fängslar besökarna genom skriftlig och muntlig storytelling kommer Ulrika Nybäck att lära deltagarna. Att öka sin kompetens inom dessa tre kärnområden gör att deltagarna kommer att känna sig inspirerade och motiverade att paketera, sälja och genomföra guidade turer.  

DEL 2

Ett framgångsrikt cykelerbjudande


  • Hur ska du tänka i termer av boende, matställen, cykelvänlighet
  • Vilka samarbeten bör du bygga upp?
  • Vilka är grunderna i ett kommersiellt reseerbjudande?
  • Hur utgår du ifrån de lokala förutsättningarna på ett    optimalt sätt?
  • Hur förbereder du en plan B…?


Katarina Bergstrand


Jag är vd på Sweden by Bike (swedenbybike.com) och har erfarenhet av affärsutveckling inom olika branscher (turism, försäkring, transporter och fastigheter). Har tagit fram rapporter om cykling och kollektivtrafik och kartlagt svensk cykelturism på uppdrag av Tillväxtverket. Förstår entreprenörens villkor och hur viktigt det är att snabbt uppnå resultat med begränsade resurser. Jag är även utbildad reseledare och i den rollen är det viktigt att kunna förebygga och vid behov hantera plötsliga och oväntade händelser. Med den erfarenheten kommer jag att berätta om hur du bör tänka i olika situationer vad gäller beredskap och problemlösning men också försäljning. Vi kommer att gå igenom hur du förbereder dig på bästa sätt, hanterar olika situationer, checklistor och hur du kan bygga upp ett kommersiellt erbjudande som är anpassat till cykelturistens särskilda behov. Och berätta om vikten av att alltid ha en plan B…

DEL 3

Storytelling - så attraherar du fler kunder


  • Analysera och lyft fram vad som är unikt med dig som guide, ditt område, din upplevelse.
  • Träna på att beskriva fördelar och värde med en allsidig cykelguide: argumentation.
  • Så kan du berätta du om den lokala miljön, vad finns att se, vad som händer och har hänt.
  • Så strukturerar du en fängslande berättelse, en modell som fungerar.
  • Så kan du använda dina berättelser i säljmaterial och i sociala kanaler

Ulrika Nybäck


Brinner för att hjälpa entreprenörer nå ut med budskap och berättelser som leder till fler bokningar och affärer. Jag har 23 års erfarenhet av att hjälpa människor kommunicera på ett sätt så att mottagaren blir engagerad och minns. Jag har bland annat arbetat som frilansskribent för dagstidningar och magasin, var redaktör när telekomföretaget Ericsson satsade på rörlig bild (tv-format) och har jobbat på de största konsultbyråerna som nischat sig på engagerande innehåll. Idag är jag vd för Wonderwork Communication (wonderwork.se) där jag hjälper mina uppdragsgivare att nå ut med stöd av: strategier, idéer, texter, filmer och digitala lösningar.

Jag har också cyklat och vandrat i olika delar av världen och har på det sättet erfarenhet av vilka guider som är mest minnesvärda.

Under den här delen av kursen kommer vi att fokusera på: Vad du kan berätta under den guidade turen och hur du berättar så att människor minns, engageras och vill boka nästa upplevelse hos dig.

VILL DU STÄLLA EN FRÅGA OM UTBILDNINGEN ELLER BOKA EN PLATS?    


Anmäl dig här genom att skicka ett mail: 


Mail: bikeinbergslagen@gmail.com      Tel: 0730-799979