Framtidsspaning för mountainbikeleder

FRAMTIDSSPANING FÖR MOUNTAINBIKELEDER

Markägare, naturturism och koldioxid

2020-01-07 

"-En riktig cyklist vässar formen på ett träningsläger utomlands, eller?"


Kan du, med gott samvete, trycka hem den där cykelresan till Mallorca i vinter igen? När Johan Rockström i sitt Vinterprat i P1 säger att det är under 2020 som vi måste böja av utsläppskurvan för koldioxid. Att fönstret för om vi ska kunna bromsa uppvärmningen bara står på glänt, det är inte längre helt öppet. Allt koldioxidutsläppen måste halveras till 2030, halveras igen till 2040 för att sen nå noll 2050. Kan du det? Kan du som cyklist, med gott samvete sätta dig på flyget för att cykla utomlands, när det går att cykla i större delar av landet denna vinter? Förmodligen känner du flygskam, men tröstar dig med att du i alla fall cyklar på resmålet, och inte åker runt med bil. Att stigarna är så leriga och kladdig här hemma så att de inte är bra att cykla på och att flyget ju går ändå, oavsett om du är med eller inte.


"-Finns det klimatsmarta cykelresor?"

Jag är inte ett dugg bättre. Så sent som förra året ordnade jag ett läger i Spanien för just dig, som vill fly vintern och få uppleva något annat. Det är ju så härligt att få tjuvstarta säsongen i solen. Och även om flygskammen fanns där, så var den inte tillräckligt stark. Men under den resan började jag på allvar fundera. Vad skulle kunna ersätta vinter-resor till Spanien för cyklister? Vad skulle kunna locka de svältfödda svenska cyklisterna att välja något som är ett klimatsmartare resmål, eller till och med att stanna kvar i Sverige för en träningsvecka? Jag funderade på om det skulle gå att förlägga en träningsvecka i Danmark i mars, man skulle ju till och med kunna ta tåget? Men nej, just det, de tillåter ju inte cyklar på alla tåg. Stanna i Sverige då? Jag har haft läger i mitten av april här i Bergslagen. Det gör jag inte om. Snön yrde och vi såg knappt cyklisterna som var 10 meter längre bort. Dessutom tycker jag att det är bra om marken får torka upp på vårarna, så att man inte riskerar att skada den. Och då kulle det också tala emot att lägga en cykelvecka tidigt i april för att cykla på stigarna här i Bergslagen. 


"-Det finns förebilder i Sverige. Cassandra Öhman är en sådan. Hon cyklade 50 mil mellan jul och nyår förra året och fullföljde Festive 500. Det var allt annat än en glammig Spanienresa det."  


En vinter som denna, som är mer som höst eller till och med vår skulle ju kunna vara suverän för oss mtb-cyklister. Barmark hela tiden. Men återigen, stigarna är blöta och vi riskerar att slita onödigt mycket på naturen. Det är a och o att vi cyklar på allemansrättens villkor och där står det faktiskt uttryckligen ”tänk särskilt på att undvika mjuka stigar, särskilt på våren och hösten, när det är blött i markerna”. Snart måste det säkert in ett tillägg med vinter också, om vintrana ska vara så här. Plusgrader och regn. Vad skulle då locka dig att stanna i Sverige och hur ska en mountainbikeled utformas för att den ska hålla för vintercykling? Jag tror mer och mer på byggda leder, dvs leder där man för på material och bygger leden så att vatten inte kan samlas. Tänk flowtrails a la Trysil, Skottland eller varför inte Idre. Med det väder vi har skulle vi med gott samvete kunna cykla på vintern också. Och alla som cyklat flowtrails vet hur kul det är. Och bra träning. Man glömmer liksom bort att det går timmar och plötsligt har man cyklat en hel dag, precis som i Spanien. Och det är inte hela världen om solen inte skiner, det regnar eller är kallt. Det är ju nära till service och en varm riktigt, riktigt god kopp kaffe. Du vet en sådan där stor, svensk latte. Man slipper dessutom att beställa två kaffe som man får göra i Spanien, eftersom det serveras så små koppar där.

 

Det här med klimatet då? För att vi ska plana av utsläppskurvan för att på sikt nå noll, handlar det inte bara om att minska utsläppen, vi måste göra som i Butan och låta skogen stå kvar för att även binda koldioxid.


"-Så nu ska de markägarna både upplåta sin mark till cyklister och låta skogen stå kvar tänker du?"


Vad ska markägaren leva på? På dig, svarar jag. På dig och alla andra som vill nyttja skogen. En bråkdel av vad Spanienresan skulle kosta, kommer du att få använda för att betala för att cykla på flowtrails. En del av pengarna går till skötsel och utveckling av lederna, en annan del till markägaren för att täcka för arrendet. Jag tror att när vi ska nyttja någon annans mark till naturturismsatsningar kommer vi i framtiden behöva betala lite. Och nu menar jag inte bara ut och ströva i skogen eller plocka svamp eller blåbär. Nej jag menar när vi anlägger något på någon annans mark. De områden som kan erbjuda roligaste lederna och finast natur kommer få flest besökare och därmed generera mest pengar till markägaren. En fin natur eller en fin skog, innebär troligtvis en blandskog och inte en granplantering, en skog med träd i olika åldrar och inte ett kalhygge. Skog som står kvar, som binder koldioxid. Markägaren har ersatt kostnaderna från den fördyrade avverkning som ett hyggesfritt skogsbruk troligtvis innebär med intäkter från olika typer av naturturismsatsningar. Den framgångsrika markägaren ser vinsten i att avverka varsamt eftersom det på en 70-årsperiod kan generera mer pengar att låta träd stå kvar än vad ett så kallat traditionellt skogsbruk, med gallring och kallhygge vid slutavverkning skulle ge. Och inte bara en, utan två viktiga insatser för miljön har gjorts.


"-Du har valt att hemestra för cyklingen är så förbaskat bra och mer skog får stå kvar och binda koldioxid."


Och till det tillkommer alla andra vinster för Sverige, med möjlighet till inkomster på landsbygden, där naturturism är det nya bruket. Men det tar vi en annan gång. Nu var det ju framtidsspaning och klimatsmartare semestrar det handlade om.


"-Och framtiden förresten, den börjar imorgon."


Vilka kommuner och markägare vill vara med? Och vilka investerare? Kunder, både med och utan flygskam, det finns det gott om, eller hur?


P.S BikeinBergslagen kommer inte att arrangera något Spanienläger under 2020. Istället kommer Katarina jobba som projektledare för Cykelområde Kottaberget, en etableringsmodell för hållbar naturturism. D.S