Blogg

KATARINAS TANKAR


Bloggandet har pausats på grund av tidsbrist, men alla gamla artiklar finns kvar för dig som söker inspiration till cykelutvekling.


Vill du veta vad som händer i det senaste cykelprojektet, ta del av spaning och erfarenheter från 10 års arbete med cykelleder, höra om lite galna och innovativa ideér? Häng med på bloggen. 

31 AUG 2020


CYKLIGT ENTREPRENÖRSKAP 


Rubriken är snodd från cykelkatten.cc/

Det är också bilderna i blogginlägget. Därför vill jag börja med att tacka dig Katja Fedorova för ditt deltagande på kursen, för din blogg som är en inspirationskälla och för lån av bilder. Tack!

Vad har Katja gått för kurs då? Jo, som hon själv beskriver det på sin instagram @cykelkatten, "en kurs i cykligt entrepernörskap". Vad kan man leva på som företagare om man inte vill sälja cyklar? Vi pratade om vad som krävs för att bli guide, aktivitetsarrangör, instruktör och vad du ska tänka på när du paketerar. Vi pratade också om ett årshjul för din planering och dina aktiviteter, försäkringar och mycket mer. Vi höll till på vackra och anrika Färna herrgård i Västmanland. Helgen började med en tur längs memory lane för min del, på Riddarhyttans fantastiska stigar. Vill du läsa mer om det och om kursen som är bra för alla som vill göra som mig och Katarina Bergstrand, dvs jobba på heltid med cykel men inte vara cykelförsäljare. Klicka dig vidare.

    18 JUNI 2020


    FÖRBERED DIG SOM EN PILOT NÄR DU SKA GUIDA PÅ CYKEL 


    Rubriken är en av nycklarna till alla de saker du behöver tänka på om du ska guida på cykel. Hur då tänker jag då undrar kanske du? Jo precis på samma sätt som att du som guide behöver kunna locka dina kunder att över huvud taget boka just dig med spännande införsäljning, att under turen med dramaturgi och snärt i ditt berättande fängsla dina kunder och med ett proffsigt avslut få kunderna att berätta om dig behöver du också förbereda dig som en pilot. Hur gör man det då? Häng med och tryck på läs mer.


      12 MARS 2020


      AFFÄRSMÄSSIG UTVECKLING AV NÄCKROSLEDEN

      Vet du vad Mick Jagger generationen är eller en smutsig öl? Inte det? 

      Det vet numera de deltagande företagen i STUA:s projekt Affärsmässig utveckling av Näckrosleden där "dream-team" Bergstrand, Gadd och Rönnbacka Nybäck tillsammans med STUA jobbar intensivt för att stötta besöksnäringsföretagens möjligheter att hitta cykelturisterna. uttrycken kommer från Suzanne Gadd som under tre års tid jobbat med affärsutvecklingen kring Kattegattleden. Följ länken så får du veta mer...

        22 JAN, 2020


        NATIONELL STUDIE PÅ UPPDRAG AV JORDBRUKSVERKET

        Nu har vi ännu en rolig nyhet att presentera!

        BikeinBergslagen AB har upphandlats av Jordbruksverket och Nora kommun för att utföra en förstudie kopplat till det projekt som pågår på Kottaberget och en nationell studie och rapport som handlar om möjligheter och konsekvenser av naturturismsatsningar på annans mark. Den nationella studien kommer att genomföras med hjälp av ytterligare experter som BikeinBergslagen kommer arbeta med. Den ena är Dan Jonasson, från Jonasson och Son. Dan har jobbat som ekoturism och hållbarhetsexpert i många år. För de skogliga beräkningarna har vi stöd av Billerud Korsnäs med konsult Emil Arvidsson.

        Du kan läsa mer om första projektet på bloggen och mer om denna nyhet här:

        12 DEC, 2019


        CYKELOMRÅDE KOTTABERGET

        Nu är det äntligen igång. Mitt drömprojekt som smygstartade redan förra året, med en kontakt med både Tillväxtverket och Svea skog. Jag ställde frågan till Svea skog: Skulle ni vilja testa en modell där ni kan tjäna pengar på ett kalhygge medan träden växer? Det ville de, så nästa steg var att kontakta Nora kommun, och såklart hitta en utlysning som projektmedel kunde sökas ifrån. Sen skulle jag bara vinna en upphandling också. Men bitarna föll på plats, en efter en och den 12 december träffades en represantant från Svea skog, Billerud Korsnäs,  Nora kommun och ledbyggare från Sweden mountainbike på Kottaberget. Det var första dagen på mitt drömprojekt. Du kan läsa mer vad det handlar om genom att följa länken.

        20 AUG 2020


        GUIDEUTBILDNING ONLINE 22 SEPT OCH TEKNIK- OCH LEDARSKAPSKURS 3-4 OKT 


        GUIDEUTBILDNING ONLINE

        KORT VERSION; handlingsplan, säkerhet, förberedelser


        För att bli cykelguide krävs idag ingen utbildning. Vem som helst kan kalla sig guide. Men för att bli en profesionell och säker guide, som får bra omdömen, som kan anlitas av andra företag, som kan bygga paket, ta betalt, ha koll på försäkringar, handlingsplaner och säkerhet krävs i många fall olika utbildningssteg. Gå vår onlineutbildning för att få med dig de verktyg du behöver för din och andras säkerhet och få ett års medlemsskap i Sweden by bikes guidepool.


        GUIDEUTBILDNING I PRAKTIKEN

        FYSISK TRÄFF; ledarskap, teknikövningar, grupphantering


        När det är dags att ta emot en grupp, både som guide, cykeltränare eller om du vill hålla en kurs, kommer ditt ledarskap och didaktiska förmåga att utmanas. Vi har under onlinekursen gått igenom hur du förbereder dig, nu jobbar vi med ditt ledarskap. Du kan gå Guideutbildning i praktiken utan att ha genomfört Guideutbildning online.

          24 APRIL 2020


          KOTTABERGET OCH CORONA 

           

          Det är klart att aktiviteterna i projektet också påverkas av Covid-19, vilket gör att Kottabergsprojektet, som smeknamnet numera är, rullar lite långsammare. Häromdagen var vi i alla fall ute med referensgruppen för att bland annat titta närmre på berget och möjliga platser för den service som behövs för att göra ett cykelområde ska bli komplett.

          På grund av Covid-19 har vi inte kunnat kalla till de informationsträffar vi tänkt hålla för allmänheten, eller för de som skulle kunna vara intressenter och ha synpunkter på lederna. Inte heller kommer vi kunna genomföra den planerade studieresan. Därför ar vi tänkt om.


            6 MARS 2020


            BIKEINBERGSLAGEN FÖRSTÄRKS

            BikeinBergslagen förstärks från och med idag med Mats på 20%. Mats är utbildad nationalekonom och statistiker vilket vi kommer att nyttja i verksamheten. Mats kommer framförallt stötta i arbetet med den nationella studien på uppdrag av Jordbruksverket, men också arbetet kring Näckrosleden på uppdrag av STUA. Det uppdraget kommer du snart kunna läsa mer om på bloggen. 

            Måndag till torsdag jobbar Mats på

            Statistiska Centralbyrån i Örebro, men fredagar kommer han vara tillgänglig i företaget.

              12 JAN, 2020


              ATT BYGGA ETT MTB-OMRÅDE

              Låter det krångligt, dyrt och som att det tar massor av tid? Så kan det naturligtvis vara. Men det behöver inte vara så. Min mountainbike-ledskapar-historia började 2010, med en idé. Jag var inte speciellt bevandrad inom mountainbike och hade aldrig någonsin skapat en led, än mindre ett helt cykelområde. Jag hade heller ingen riktig aning om hur det skulle gå till. Det jag såg framför mig, var att andra cyklister troligtvis skulle uppskatta att cykla runt på Pershyttans stigar. Att de skulle gilla att komma till ett område med 15 mil markerade leder. Eftersom de flesta stigarna redan fanns där, ett fanstastiskt nätverk av naturliga stigar som kommit till tack vare gruvdriften, så borde det väl inte vara så svårt? Eller...?

              7 JULI 2020


              LEDBYGGARSKOLA 5-6 SEPT 


              Vill du lära dig att bygga cykelleder? Under ledbyggarskolan den 5-6 september kommer vi att lära oss teoretiskt och praktiskt hur man bygger så kallade flowtrails. Vi startar lördagen med ett teoripass, för att sen övergå till arbete utomhus resten av helgen.

              Du kommer att få lära dig bygga leder för hand- och några få -kommer att få chansen att utbildas i grävmaskin. Det låter hur roligt som helst, eller hur?

              Naturligtvis blir du inte en "färdig" ledbyggare på en helg, men förhoppningsvis får du en känsla för vad det innebär. Antal platser är begränsade och projektets kriterier styr till viss del vilka som kommer att få en plats.

              Tanken är att vi ska utbilda ledbyggare som på sikt ska kunna arbeta med att bygga leder på Kottaberget.

              Utbildningen är kostnadsfri och utbildningsledaren är ingen mindre än Järvsöbackens egen driftchef Fredrik Jelk, som byggt flowtrails både i Idre och Järvsö. 

              Är du intresserad?

              Skicka en intresseanmälan till bikeinbergslagen@gmail.com och berätta lite om dig själv och hur du skulle kunna vara behjälplig med byggnation av framtida leder. Vi söker minst två personer med tillgång till egen grävmaskin.

                13 MARS 2020


                BIKEINBERGSLAGEN I EXPERTPANEL I UMEÅ

                Bland de roligaste uppdragen jag har är när jag får chansen att vara med och påverka. Som den 11 mars på SLU och Skogsstyrelsens kunskapsseminarium i Umeå som samlat expertis från hela Sverige för att diskutera möjligheterna med mångbruk i skogen. På plats var också landsbygdsminister Jennie Nilsson som hämtade in kunskap till nya politiska beslut och långsiktiga spelregler som ska gälla över mandatperioder. Syftet är att Sverige ska fortsätta vara en ledande skogsnation med fokus på hållbart brukande där man måste ta hänsyn till skogens alla värden och möjligheter. Läs mer genom att följa länken.

                  4 FEB 2020


                  ATT DELA BERG OCH CYKELLEDER

                  Vi står inför en spännande utmaning i Kottabergsprojektet, (som vi kort och gott förkortar projektnamnet till), och det är att vi förhoppningsvis ska ta ett berg i bruk för cykelleder. Men det kanske inte enbart upplevs som positivt av övrigt friluftsliv, så därför fanns den tanken med redan i planeringsstadiet för projektet. Kottabergetsprojektet har liksom alla andra projekt skapat en referensgrupp, och till vår referensgrupp bjöd vi in just de parter vi tror kan representera de olika grupperna av friluftsliv och andra intressen som kan finnas på berget.

                   


                    7 JAN 2020


                    FRAMTIDSSPANING FÖR MOUNTAINBIKELEDER

                    Jag tror att jag har en idé om vad nästa trend för svenska mountainbikeområden skulle kunna vara. Eller jag hoppas att det är nästa trend, för samvetets och miljöns skull, för landsbygden och folkhälsans skull. För det finns faktiskt enbart vinster med min trendspaning. Även ekonomiska vinster så snart investeringskostnaderna hämtats hem. Vilket det finns tydliga exempel på att de kan ske, och det dessutom riktigt snabbt. Vill du veta mer?