BikeinBergslagen förstärks

BIKEINBERGSLAGEN FÖRSTÄRKS

Presentation av Mats Rönnbacka

2020-03-06

BikeinBergslagen förstärks från och med idag med Mats på 20%. Mats är utbildad nationalekonom och statistiker vilket vi kommer att nyttja i verksamheten. Mats kommer framförallt stötta i arbetet med den nationella studien på uppdrag av Jordbruksverket, men också arbetet kring Näckrosleden på uppdrag av STUA. Det uppdraget kommer du snart kunna läsa mer om på bloggen. Måndag till torsdag jobbar Mats på Statistiska Centralbyrån i Örebro, men fredagar kommer han vara tillgänglig i företaget.


Mats bestämde sig för att bli cyklist när han som 10-åring såg en lycraklädd åkare på racer blåsa förbi en mopedist på vägen. Det tog fem långa år innan jag fick min första cykel, men naturligtvis blev det en racer. Nu skulle här cyklas om moppar. Året efter skaffade jag min första mountainbike. Sen dess har jag varit biten.


"Jag drog ofta iväg med kompisar på cykelsemester. Eller semester... Oftast var det 20-mil om dagen som gällde. Det blev en hel del motionslopp, som Vätternrundan, Hjälmaren runt, Vänern runt och långlopp på mountainbike.  Att tävla fanns inte med i planen. Inte förrän Katarina och jag bestämde oss för att cykla VM 2014."


Med sina mil och cykelsemestrar har han skaffat sig gedigen kunskap om vad som funkar eller inte funkar för en cyklist. Som ett boende, transport av cyklar med mera. Under 2012 jobbade Mats med sitt första cykelprojekt relaterat till den kunskapen, nämligen ett projekt som handlade om att certifiera boendeanläggningar i Örebro län till att bli Cykelvänliga.



"Jag har förälskat mig i gravelbike, utöver alla andra cykelformer vi håller på med som familj, och jag ser potentialen med gravel för Sverige. Näckrosleden kommer att bli det första projekt jag arbetar med för att se över potentialen för gravelbike."



Hur är det nu med statistiken? Katarina säger att det är stora brister i Sverige för att på ett enkelt och billigt sätt kunna mäta antalet cyklister, speciellt antalet mountainbikecyklister. Mats jobb kommer också bli att klura ut lösningar för detta, men om det får vi återkomma...